Barn i psykoterapi och psykoanalys i Stockholm 


Kan barn gå i psykoanalys eller psykoterapi?

Psykoanalytiskt och psykoterapeutiskt arbete med barn skiljer sig delvis från arbete med vuxna.

Barnet gestaltar sitt inre med hjälp av exempelvis, lek, teckning och ord.
De väljer själva vad de vill göra.

Även barn behöver förstå sig på sig själva.Psykoterapeuten/Analytikern hjälper barnet att sätta ord på det som händer och ibland behövs att man bara följer barnet och försöker förstå vad barnet uttrycker utan att säga något förrän det kan tas emot.

Barnpsykoterapi - Att möta ett barn kräver särskild varsamhet.
Välkommen du som bor i Stockholm

 

Barn är inte som vuxna. Några drag som är typiska för barn är att de har svårt att skilja mellan fantasi och verklighet och kan därför ha orealistiska fantasier som också kan vara omedvetna.

De har svårt att skilja mellan tankar och handlingar, är naturligt egocentriska och utgår från att världen kretsar runt dem.

Att vara egocentrisk skall dock inte förblandas med att vara egoistisk. Det är därför det är så viktigt att man berättar för barn att sådant som händer t.ex. en skilsmässa mellan föräldrar, inte är deras fel.

Barn tänker också konkret och har mycket lite kunskap om realiteten. De är absolut beroende av vuxna, har skör självkänsla och behöver vuxna som hjälper dem att hantera känslor och tankar. De är duktiga på att se detaljer men kan dra helt felaktiga slutsatser.

Barn kan bli oroliga, besvärliga och ha otäcka fantasier som skrämmer t.ex. mörker, krokodiler under sängen, tjuvar, spöken, monster och häxor.

De kan ha mardrömmar, vara rädda att bli övergivna och känna sig elaka och dåliga.

De kan ha tankar och känslor som de tror att de vuxna inte accepterar.

Svårigheter barn kan ha

Barn kan ha svårt att koncentrera sig, få vredesutbrott, vara impulsiva, vara kontrollerande, sätta sig på tvären, ha svårigheter i kontakt med kamrater och vuxna eller problem i skolan av olika slag och de kan ha psykosomatiska problem.

De kan vara med om svåra saker och vara traumatiserade. De kan tolka sådant de varit med om utifrån sin begränsade erfarenhet och kunskap men också styrda av sina känslor och fantasier i sin förståelse.

De kan missuppfatta och dra felaktiga slutsatser av sina erfarenheter.
 Vissa rädslor och reaktioner är typiska för åldern och går över. Men barn kan också fastna i sina symptom och behöva hjälp att komma ur dem.

Barn har svårt att förstå, uttrycka och sätta ord på vad de känner och tänker och ibland hindras de av stark rädsla. De kan leva med felaktiga föreställningar och bygga in dem i personligheten. Det är i dessa lägen när symptomen kvarstår, blir allvarliga eller flera som psykoanalys eller psykoterapi kan vara till hjälp, ibland den enda.

Barn i psykoanalys och psykoterapi


Syftet med analysen/psykoterapin är att hjälpa barnet att undanröja hinder för utveckling och hjälpa barnet att skilja mellan fantasi och verklighet. Barnet får möjlighet att gestalta och i lek ge ord för sitt inre och förstå sig på sig själva vilket är ett sätt att förhindra utagerande. Det barn som inte kan leka för att uttrycka sina fantasier kommer att få allvarliga problem. 

Barn som har neuropsykiatriska diagnoser kan också ha stor hjälp av barnanalys/barnterapi.

Barnpsykoterapi i Stockholm

Jag arbetar främst med barnpsykoterapi som barnpsykolog i Stockholm

 

Om man är intresserad av att veta lite mer om barnpsykoterapi finns också ett avsnitt av “psykoanalyspodden” där jag berättar mer om barnterapi:

Psykoanalyspodden